Zapewne każdy kto zrealizował choć kilka projektów wdrożenia Salesforce CPQ ma swoją opinię na temat tego, co w takich projektach jest najważniejsze. My mamy swoje 3 ulubione typy. I choć lista pewnie mogłaby być dłuższa, to bez tych 3 elementów, po prostu się nie da 🙂
Lista
- Agile. Skup się na celach i na pracy, a nie na biurokracji.
- Dopilnuj, aby algorytmy liczenia cen były udokumentowane w pliku Excel.
- Zrozum zakres I reguły rządzące produktami w katalogu.
Agile
Przy odpowiednim poziomie zaufania między klientem a partnerem, metodologie agile pozwalają na tak bardzo potrzebną elastyczność a jednocześnie zapewniają wystarczająco mechanizmów kontroli niezbędnych aby dowieźć projekt z sukcesem. Dzięki takiemu podejściu, nie marnuje się czasu na biurokrację. Owszem, umowy, ustalenia, dokumenty są ważne, ale powinny one definiować framework/sposób pracy, ograniczenia i reguły, takie, aby nie przeszkadzać w realizacji projektu, a jedynie umożliwiać odpowiedni poziom kontroli.
Cenniki
Łatwo jest, gdy określanie cen produktów w CPQ, bazuje na gotowych funkcjonalnościach (tzw pudełkowych). Wyzwania zaczynają się, gdy potrzeba podejścia niestandardowego, i to nawet już przy zastosowaniu konfigurowalnych Price Rule’i bywa ciekawie. A co dopiero jak przyjdzie napisać trochę kodu w JavaScript do QCP (Quote Calculator Plugin).
Najlepszym dla obu stron sposobem współpracy będzie przygotowanie arkusza Excel, gdzie przy pomocy formuł zbudowany będzie algorytm liczenia cen dla produktów. Posiadanie takiego dokumentu, sprawi też, że łatwiej będzie przetestować, czy algorytm w Salesforce daje identyczne wyniki jak ten w Excela. Błędy popełnione przy budowaniu tego komponentu mogą powodować straty.
Katalog produktów
Im większy i bardziej skomplikowany projekt (i katalog produktów), tym większy wpływ tego elementu na cały projektu. Decyzje na tym etapie implikują sposób ich konfiguracji, algorytmy liczenia cen, wyświetlanie w wygenerowanym pliku PDF z ofertą, tworzeniu zamówień (obiekt Order) a także dalej w procesie wpływają na formę faktur, strukturę subskrypcji i procesy odnawiania subskrypcji i ich zmiany.
Ta lista powyżej to nasze przemyślenia. A jak to wygląda u Was? Które elementy projektu są ważne?